Allmenne betingelser.
1. ANVENDELSE
Disse vilkårene ("Vilkår") gjelder for bruk av Barcontrol Systems AS sine tjenester, herunder, men ikke begrenset til, programvareløsningene Lightspeed POS (G-Series) (tidligere Gastrofix) og Baemingo. Kunden og Barcontrol omtales sammen som "Partene".
Kunden er ansvarlig for å holde seg oppdatert på gjeldende vilkår, som til enhver tid publiseres på www.barcontrol.no/betingelser.
Merk: Disse vilkårene gjelder i tillegg til vilkår fra respektive programvareleverandører.
2. TJENESTEN
Tjenesten omfatter, avhengig av vilkårene i avtalen i hvert enkelt tilfelle, følgende tjenester:
Levering av programvare til kunden for bruk på enkelte mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner
Skytjenester og lagringskapasitet via produsentenes datasentre
Drift, lisensiering, support og oppdatering av de nevnte systemene
Barcontrol Systems AS leverer programvaren som offisiell installasjons- og distribusjonspartner, men ikke som produsent.
3. BARCONTROL SYSTEMS PLIKTER
3.1 Ajourhold
Leverandøren forplikter å til enhver tid holde sine løsninger oppdatert, forebygge mulige uforutsette driftsavbrudd på best mulig måte, samt ta jevnlig backup av relevante data.
3.2 Brukernavn og passord
Barcontrol Systems utleverer brukernavn og passord for pålogging til kunden.
Dette utstedes normalt til daglig leder i Kundens foretak, eller person etter fullmakt fra tilsvarende. Kunden har mulighet til selv å definere ulike brukerkonti i databasen. Leverandøren kan kreve endring i brukernavn og passord av sikkerhetsmessige og systemtekniske årsaker.
3.3 Varslingsplikt
Ved planlagt nedetid eller kjente feil/mangler vil kunden varsles innen rimelig tid, der det er praktisk mulig. Leverandøren tilstreber å legge planlagte driftsavbrudd til tider hvor det skaper minst sjenanse for Kunden.
4. KUNDENS RETTIGHETER OG PLIKTER
4.1 Bruksrett
All underliggende data på i databasen, som for eksempel mat-og drikketilbud, priser, bordoppsett i restauranten , servicepersonell i restauranten m.m. vedlikeholder kunden selv, eller Kunden kan be Leverandøren om assistanse mot en kostnad. Dataene skal tastes inn i felter beregnet for dette formålet. Leverandøren kan ikke garantere at denne informasjonen er komplett og reflekterer den aktuelle driften riktig . Leverandøren kan heller ikke garantere for riktigheten av opplysningene.
4.2 Oppbevaring av data
De brukernavn og passord som er blitt tildelt av Barcontrol Systems, forplikter Kunden seg til å oppbevare betryggende og utilgjengelig for uvedkommende. Alle transaksjoner i systemet der disse koder er brukt, anses for å være foretatt av Kunden og dennes bemyndigede personell. Kunden er selv ansvarlig for bruk, også urettmessig bruk, som er gjort med hans brukernavn og passord. Ved mistanke om at uvedkommende kan ha fått tilgang, plikter Kunden umiddelbart å varsle Barcontrol Systems
4.3 Varslingsplikt
Kunden skal umiddelbart varsle eventuelle feil/mangler eller driftsproblemer som måtte oppstå til Barcontrol Systems.
Slikt varsel skal skje skriftlig, og skal så klart og tydelig som mulig angi feilens/ mangelens art og virkningen for Kunden. Unnlater Kunden å varsle som nevnt, taper Kunden sin rett til å påberope seg feilen/ mangelen.
5. AKSEPTABEL BRUK
Kunden forplikter seg til å bruke systemene ansvarlig. Følgende er ikke tillatt:
Bruke systemet til ulovlige, uredelige, villedende eller svindelaktige formål
Innhenting av personopplysninger uten samtykke
Overbelastning eller misbruk av systemet
Brudd på opphavsrett eller varemerkerett
Distribusjon av diskriminerende, voldelig, ærekrenkende eller hatefullt innhold
Massedistribusjon av e-post (spam)
Selge illegale produkter eller tjenester gjennom systemene
Barcontrol forbeholder seg retten til – etter eget skjønn – å fjerne innhold, midlertidig deaktivere eller permanent avslutte Kundens tilgang til tjenesten ved brudd på disse retningslinjene. Dette kan skje uten varsel, uten refusjon av forhåndsbetalte beløp og uten erstatningsansvar.
Tiltak kan også iverksettes dersom Kundens virksomhet eller opptreden vurderes som uforenlig med formålet eller intensjonen bak tjenestene, eller med de gjeldende vilkårene til produsentene (f.eks. Lightspeed eller Baemingo). Enhver slik vurdering foretatt av Barcontrol eller produsentene vil være endelig og bindende.
Barcontrol forbeholder seg retten til å håndheve – eller la være å håndheve – denne bestemmelsen etter eget skjønn.
6. TAUSHETSPLIKT
Partene skal behandle som bedriftshemmelighet og bevare taushet om alle opplysninger og materiale som etter en forsiktig og lojal vurdering må antas å være av betydning å hemmeligholde av hensyn til den annen Part.
Tilsvarende gjelder opplysninger som er merket konfidensielt, med mindre det er informasjon som er allment kjent, eller som Partene mottar fra en kilde som rettmessig kan gi den fra seg eller krav om utlevering følger av lov, rettskraftig dom eller kjennelse. Partene skal påse at slike opplysninger ikke gis uvedkommende. Taushetsplikten gjelder Partenes ansatte, underleverandører og andre som handler på Partenes vegne i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen. Hver av Partene skal påse at deres personell er kjent med slik taushetsplikt. Taushetsplikten gjelder også etter avtalens opphør, og etter ansattes fratredelse fra stilling hos Partene.
7. AVTALENS VARIGHET OG OPPSIGELSE
Avtalens varighet og eventuelle bindingstid avtales individuelt i kontrakten mellom Barcontrol og Kunden. Dersom annet ikke er spesifisert i avtalen, gjelder en gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder.
Barcontrol har rett til å heve avtalen med umiddelbar virkning ved vesentlig mislighold fra Kunden, herunder:
Ved betalingsmislighold utover 30 dager
Ved vesentlige brudd på Kundens plikter i henhold til denne avtalen eller tilknyttede avtaler
Ved alvorlig brudd på retningslinjene for akseptabel bruk (punkt 5)
Ved vesentlig endring i Kundens økonomiske situasjon
Som mislighold regnes ikke hel eller delvis hindring som etter norsk alminnelig kontraktsrett anses som force majeure. Avtalen kan ikke sies opp så lenge slik hindring foreligger, med mindre hindringen varer lenger enn tre måneder. Partenes rettigheter og plikter etter avtalen suspenderes så lenge hindring som nevnt varer, med et rimelig tillegg for nødvendig avbrudd.
8. FAKTURERING
Alle priser er eks. mva.
Lisens faktureres kvartalsvis forskuddsvis dersom ikke annet er avtalt, med 14 dagers forfall.
Ved ordretegning betales ordrebeløpet i sin helhet med mindre annet er avtalt.
Ved betalingsmislighold kan tilgang til systemet sperres midlertidig.
Reaktivering: Dersom systemet blir deaktivert på grunn av uteblitt betaling, vil det påløpe et reaktiveringsgebyr på kr. 500,- eks. mva. for gjenåpning av tjenesten.
Barcontrol har salgspant i utstyr til det er fullt betalt.
Prisendringer varsles skriftlig i forkant og trer i kraft tidligst fra neste faktureringsperiode, med mindre annet er avtalt i kundens kontrakt
9. LEVERINGBETINGELSER
Alt utstyr leveres fritt vårt lager i Oslo.
Arbeid og reisekostnader i forbindelse med installasjon kommer i tillegg til tilbudte priser dersom ikke annet er avtalt.
Arbeid som utføres utenom ordinær arbeidstid belastes etter våre regler for overtidsbetaling. Kunden er ansvarlig for å tilrettelegge for installasjon, med hensyn til å fristille plass, utføre snekkerarbeid, el. installasjon og nødvendig ledningsstrekking. Kostnader forbundet med dette bekostes av kunden, og må være utført før vår installasjon begynner.
Leveringer utover tilbudet debiteres med ordinær pris.
Kunden er ansvarlig for å varsle andre involverte parter dersom vår installasjon griper inn i deres interesser.
Nettverk som er levert av tredje part er ikke Leverandøren sitt ansvar. Det skal settes opp i henhold til leverandørens spesifikasjoner.
10. GARANTIBETINGELSER
Utstyret har 12 måneders garanti mot fabrikasjons- eller materialfeil. På utført arbeid er det 3 måneders garanti.
På Apple-produkter som er kjøpt gjennom Barcontrol, plikter kunden å forholde seg til garantibestemmelsene til Apple Norge. Forutsetningen for garantien er at reklamasjon blir gjort straks feilen oppdages, og at utstyret er brukt forsvarlig og i følge manualer. Garantien bortfaller dersom andre enn Barcontrols autoriserte installatør har installert eller foretatt service på utstyret. Garantien gjelder ikke batterier eller normal slitasje i 12 måneders-perioden.
Barcontrol Systems er ikke ansvarlig for eventuelle avbrudd, inkompatibilitet eller skader av noen art som følge av tredjeparts systemer og tjenester, herunder, men ikke begrenset til, driftsforstyrrelser for Kundens betalingssystem.
Garantien innebærer at deler som ved reklamasjon konstanteres defekte av Barcontrol Systems, vil kostnadsfritt bli byttet ut. Feilaktig monteringsarbeid vil rettes opp av oss uten kostnad for kunden.
For garantiarbeid gjelder at dette blir utført under ordinær arbeidstid.
Kjøperen har fri telefonrådgiving i 2 måneder i normal arbeidstid etter installasjonen.
Barcontrol Systems har ikke ansvar for direkte eller indirekte skader eller tap for kjøperen eller andre i forbindelse med fabrikasjonsfeil, materialfeil, feilaktig installasjon, programmering eller andre feil i forbindelse med den aktuelle installasjon. Vi har heller ikke ansvar for skader, indirekte eller direkte, forårsaket av for sen levering, i den grad årsaken til forsinkelsen ligger utenfor vår direkte kontroll.
Eventuelle tap av fortjeneste som følge av driftsbrudd eller feil vil ikke bli erstattet av Barcontrol Systems.
11. SUPPORT
Barcontrols kundeservice er tilgjengelig hverdager fra 09:00 til 17:00 og kan nås via e-post eller telefon. Vårt supportteam er tilgjengelig for kundestøtte og tekniske spørsmål. Avtalen inkluderer også tilgang til vakttelefon utenfor ordinære åpningstider. Vakttelefon er åpen mandag - fredag fra 17 - 22, og lørdager fra 9 - 22. Vakttelefon er forbeholdt driftskritiske problemer, og alle andre henvendelser til vakttelefon vil bli fakturert et minstebeløp på kr. 350, uavhengig av størrelsesorden.